Romani 2
- 1. Asadar, omule, oricine ai fi tu, care judeci pe altul, nu te poti dezvinovati; caci prin faptul ca judeci pe altul, te osandesti singur; fiindca tu, care judeci pe altul, faci aceleasi lucruri.
- 2. Stim, in adevar, ca judecata lui Dumnezeu impotriva celor ce savarsesc astfel de lucruri este potrivita cu adevarul.
- 3. Si crezi tu, omule, care judeci pe cei ce savarsesc astfel de lucruri, si pe care le faci si tu, ca vei scapa de judecata lui Dumnezeu?
- 4. Sau dispretuiesti tu bogatiile bunatatii, ingaduintei si indelungii Lui rabdari? Nu vezi tu ca bunatatea lui Dumnezeu te indeamna la pocainta?
- 5. Dar, cu impietrirea inimii tale, care nu vrea sa se pocaiasca, iti aduni o comoara de manie pentru ziua maniei si a aratarii dreptei judecati a lui Dumnezeu,
- 6. care va rasplati fiecaruia dupa faptele lui.
- 7. Si anume, va da viata vesnica celor ce, prin staruinta in bine, cauta slava, cinstea si nemurirea;
- 8. si va da manie si urgie celor ce, din duh de galceava, se impotrivesc adevarului si asculta de nelegiuire.
- 9. Necaz si stramtorare va veni peste orice suflet omenesc care face raul: intai peste iudeu, apoi peste grec.
- 10. Slava, cinste si pace va veni insa peste oricine face binele: intai peste iudeu, apoi peste grec.
- 11. Caci inaintea lui Dumnezeu nu se are in vedere fata omului.
- 12. Toti cei ce au pacatuit fara Lege vor pieri fara Lege; si toti cei ce au pacatuit avand Lege vor fi judecati dupa Lege.
- 13. Pentru ca nu cei ce aud Legea sunt neprihaniti inaintea lui Dumnezeu, ci cei ce implinesc Legea aceasta vor fi socotiti neprihaniti.
- 14. Cand Neamurile, macar ca n-au lege, fac din fire lucrurile Legii, prin aceasta ei, care n-au o lege, isi sunt singuri lege;
- 15. si ei dovedesc ca lucrarea Legii este scrisa in inimile lor; fiindca despre lucrarea aceasta marturiseste cugetul lor si gandurile lor, care sau se invinovatesc sau se dezvinovatesc intre ele.
- 16. Si faptul acesta se va vedea in ziua cand, dupa Evanghelia mea, Dumnezeu va judeca, prin Isus Hristos, lucrurile ascunse ale oamenilor.
- 17. Tu, care te numesti iudeu, care te rezemi pe o Lege, care te lauzi cu Dumnezeul tau,
- 18. care cunosti voia Lui, care stii sa faci deosebire intre lucruri, pentru ca esti invatat de Lege;
- 19. tu, care te magulesti ca esti calauza orbilor, lumina celor ce sunt in intuneric,
- 20. povatuitorul celor fara minte, invatatorul celor nestiutori, pentru ca in Lege ai dreptarul cunostintei depline si al adevarului; -
- 21. tu deci, care inveti pe altii, pe tine insuti nu te inveti? Tu, care propovaduiesti: "Sa nu furi", furi?
- 22. Tu care zici: "Sa nu preacurvesti", preacurvesti? Tu, caruia ti-e scarba de idoli, le jefuiesti templele?
- 23. Tu, care te falesti cu Legea, necinstesti pe Dumnezeu prin calcarea acestei Legi?
- 24. Caci "din pricina voastra este hulit Numele lui Dumnezeu intre Neamuri", dupa cum este scris.
- 25. Taierea imprejur, negresit, este de folos, daca implinesti Legea; dar daca tu calci Legea, taierea ta imprejur ajunge netaiere imprejur.
- 26. Daca deci cel netaiat imprejur pazeste poruncile Legii, netaierea lui imprejur nu i se va socoti ea ca o taiere imprejur?
- 27. Cel netaiat imprejur din nastere, care implineste Legea, nu te va osandi el pe tine, care o calci, macar ca ai slova Legii si taierea imprejur?
- 28. Iudeu nu este acela care se arata pe din afara ca este iudeu; si taiere imprejur nu este aceea care este pe din afara, in carne.
- 29. Ci iudeu este acela care este iudeu inauntru; si taiere imprejur este aceea a inimii, in duh, nu in slova; un astfel de iudeu isi scoate lauda nu de la oameni, ci de la Dumnezeu.