Evrei 7
- 1. In adevar, Melhisedec acesta, imparatul Salemului, preot al Dumnezeului Preainalt - care a intampinat pe Avraam cand acesta se intorcea de la macelul imparatilor, care l-a binecuvantat,
- 2. care a primit de la Avraam zeciuiala din tot, care, dupa insemnatatea numelui sau, este intai "imparat al neprihanirii", apoi si "imparat al Salemului", adica "imparat al pacii";
- 3. fara tata, fara mama, fara spita de neam, neavand nici inceput al zilelor, nici sfarsit al vietii, dar care a fost asemanat cu Fiul lui Dumnezeu - ramane preot in veac.
- 4. Vedeti bine, dar, cat de mare a fost el, daca pana si patriarhul Avraam i-a dat zeciuiala din prada de razboi!
- 5. Aceia dintre fiii lui Levi care indeplinesc slujba de preoti, dupa Lege, au porunca sa ia zeciuiala de la norod, adica de la fratii lor, cu toate ca si ei se coboara din Avraam.
- 6. Iar el, care nu se cobora din familia lor, a luat zeciuiala de la Avraam si a binecuvantat pe cel ce avea fagaduintele.
- 7. Dar fara indoiala ca cel mai mic este binecuvantat de cel mai mare.
- 8. Si apoi aici, cei ce iau zeciuiala sunt niste oameni muritori; pe cand acolo, o ia cineva despre care se marturiseste ca este viu.
- 9. Mai mult, insusi Levi, care ia zeciuiala, a platit zeciuiala, ca sa zicem asa, prin Avraam;
- 10. caci era inca in coapsele stramosului sau, cand a intampinat Melhisedec pe Avraam.
- 11. Daca, dar, desavarsirea ar fi fost cu putinta prin preotia levitilor - caci sub preotia aceasta a primit poporul Legea - ce nevoie mai era sa se ridice un alt preot "dupa randuiala lui Melhisedec", si nu dupa randuiala lui Aaron?
- 12. Pentru ca, odata schimbata preotia, trebuia numaidecat sa aiba loc si o schimbare a Legii.
- 13. In adevar, Acela despre care sunt zise aceste lucruri face parte dintr-o alta semintie, din care nimeni n-a slujit altarului.
- 14. Caci este vadit ca Domnul nostru a iesit din Iuda, semintie despre care Moise n-a zis nimic cu privire la preotie.
- 15. Lucrul acesta se face si mai luminos cand vedem ridicandu-se, dupa asemanarea lui Melhisedec, un alt preot,
- 16. pus nu prin legea unei porunci pamantesti, ci prin puterea unei vieti nepieritoare.
- 17. Fiindca iata ce se marturiseste despre El: "Tu esti Preot in veac, dupa randuiala lui Melhisedec".
- 18. Astfel, pe de o parte, se desfiinteaza aici o porunca de mai inainte, din pricina neputintei si zadarniciei ei -
- 19. caci Legea n-a facut nimic desavarsit - si, pe de alta, se pune in loc o nadejde mai buna, prin care ne apropiem de Dumnezeu.
- 20. Si, fiindca lucrul acesta nu s-a facut fara juramant -
- 21. caci, pe cand levitii se faceau preoti fara juramant, Isus S-a facut Preot prin juramantul Celui ce I-a zis: "Domnul a jurat si nu Se va cai: "Tu esti Preot in veac, dupa randuiala lui Melhisedec" -
- 22. prin chiar faptul acesta, El S-a facut chezasul unui legamant mai bun.
- 23. Mai mult, acolo au fost preoti in mare numar, pentru ca moartea ii impiedica sa ramana pururi.
- 24. Dar El, fiindca ramane "in veac", are o preotie care nu poate trece de la unul la altul.
- 25. De aceea si poate sa mantuiasca in chip desavarsit pe cei ce se apropie de Dumnezeu prin El, pentru ca traieste pururi ca sa mijloceasca pentru ei.
- 26. Si tocmai un astfel de Mare Preot ne trebuia: sfant, nevinovat, fara pata, despartit de pacatosi si inaltat mai presus de ceruri,
- 27. care n-are nevoie, ca ceilalti mari preoti, sa aduca jertfe in fiecare zi, intai pentru pacatele sale, si apoi pentru pacatele norodului, caci lucrul acesta l-a facut o data pentru totdeauna, cand S-a adus jertfa pe Sine insusi.
- 28. In adevar, Legea pune mari preoti pe niste oameni supusi slabiciunii; dar cuvantul juramantului, facut dupa ce a fost data Legea, pune pe Fiul, care este desavarsit pentru vesnicie.